Maroko road trip: najbolja odluka ikada!

Road tripovi nisu za mene.

Imam morsku bolest, muka mi je, ponekad povraćam i uglavnom zagorčavam putovanje –  malo sebi, a najviše svojim saputnicima. Da ne kažem – sapatnicima.

Najteže mi pada čitanje i pisanje u kolima, pa vas molim da osetite težinu i značaj narednog pasusa, zabeleženog negde u podnožju planine:

U ovom trenutku sedim na zadnjem sedištu “naše” Dačije Sandero koja lagano napreduje prema planini Atlas. Doručkovala sam lekove protiv mučnine i nadam se najboljem. Vidim red palmi, pa red crvene zemlje, pa red crvenih kuća, pa red crvenih brda i na kraju Atlas pokriven snegom i ledom. Ne znam da li je od Dimigala koji na mene deluje kao pajdo ili je ova zemlja zaista vanserijski lepa. Mislim, tu su palme, sunce, sneg, led – sve je tu u isto vreme! Mozak mi je zbunjen i ne uspevam da reagujem – samo gledam i zapisujem u nadi da nikada neću zaboraviti baš taj, naizgled potpuno nebitan momenat.


atlas mountain road trip morocco maroko planina


Nema spomenika, čuda arhitekture, remek dela slikarstva. Nema ničega sa onih pretencioznih must see before you die spiskova, a opet je savršeno.

Put, Dačija, četiri para očiju koja lutaju po okolini; tu je i jedan magarac koji vuče Bog-zna-šta, poneki prodavac fosila koji istrčava iza krivine u skoro pa samoubilačkom napadu na automobil i priroda. Priroda. Tako lako je zaseni ono što smo napravili da često zaboravimo da je ona bila tu pre nas, pre građevina i skulptura, pre svega.


planina atlas maroko morocco mountain sneg snow


Maroko će vas podsetiti koliko je priroda moćna i koliko je zastrašujuće lepa. Fotke to ne mogu ni približno da dočaraju (bar moje ne mogu, nažalost).


Da skratim ovu zastrašujuće romantičnu uvertiru pre nego što i vama zatreba Dimigal i da se vratim na roadtrip i (skoro)

SVE INFORMACIJE KOJE ĆE VAM BITI POTREBNE


Ruta: Marrakech – Dades Gorges – Merzouga – Ouarzazate (Ait Bennhadou i Atlas Studio) – Marrakech.

Trajanje: planirano 4 dana, produženo na 5.

Putnici: 4 odrasla + 4 mala kofera

Vozači: 2 komada

Automobil: Dacia Sandero, iznajmljen u Marakešu

Kilometara: 1124


IZNAJMLJIVANJE AUTOMOBILA


Da biste iznajmili auto u Maroku (uglavnom) morate da imate 30 ili više godina i da imate vozačko iskustvo.

Morate da posedujete vozačku dozvolu. Mi smo vozili sa srpskim dozvolama i nije bilo problema (zaustavila nas je policija, pogledala dozvole i poželela nam srećan put, ali o tome više kasnije). Objašnjeno nam je da je važno da podaci na dozvoli budu napisani na engleskom pored maternjeg jezika. Za divno čudo, srpske dozvole su dvojezične. Važno je i da na vozačkoj postoji fotografija vlasnika dozvole.

Auto smo iznajmili na licu mesta – nismo radili ništa online. Sticajem okolnosti, nismo rentali od često preporučivanog Abid Cars-a. Pominjem ih jer su ljudi kojm verujem imali dobra iskustva sa ovom kompanijom, pa verujem da bi i vama ova informacija mogla biti korisna.

Preko WhatsApp-a smo zakazali randevu sa menadžerom Majdoline Travel-a. Kancelarija se nalazi u blizini glavnog trga u Marakešu, jako blizu glavne džamije (Koutoubia). Dočekao nas je jedan od onih nasmejanih tipova koji mogu sve da vam prodaju…

Prestravljeni saobraćajem u Marakešu i Atlasom čiji su beli vrhovi pretili iz daljine, rešili smo da uzmemo Dacia Duster. U Srbiji postoji izreka “Nemac je Nemac”, a pošto nam je budžet dobacio do Dačije, rešili smo da krilaticu promenimo u “džip je džip”.


visoki atlas maroko morocco


Izašli smo iz kancelarije Majdoline-a sa rezervacijom za Dacia Sandero koji, očigledno, nije bio ni džipov mlađi brat.

Ni sami nismo shvatili kako se to desilo, ali nasmejani tip koji može sve da proda nas je ubedio da je auto dovoljno veliki i dovoljno jak za naše putovanje.

Ispostavilo se da je bio u pravu. Možda Sandero nije bio najmoćnija mašina na drumu, naročito kada je trebalo da pretekne šleper na uzbrdici…ali je uspevao, više puta. Bilo je dovoljno mesta i napred i pozadi; auto je bio čist i očuvan i nije puno prešao.

Što se tiče plaćanja, imali smo dve opcije: depozit od 500e u kešu ili full osiguranje od 8e po danu i u tom slučaju nije tražen depozit. Odlučili smo se za drugu opciju, pre svega zbog mirne glave – osiguranje je pokrivalo troškove štete u bilo kom scenariju, a u tom trenutku smo mogli da ih zamislimo oko 7 964 i ni iz jednog ne bismo izašli kao pobednici.


ait ben haddou morocco maroko


Auto nas je koštao 30e po danu, s tim što mi baš i nismo bogovi cenjkanja…naprotiv. Nismo ni pokušali. Dakle, ukupno 38e dnevno, podeljeno na 4 osobe – nije strašno, a prednosti putovanja kolima su neverovatne.

Sandero nas je čekao na parkingu u blizini našeg smeštaja. Tip koji ga je dovezao je imao još dva zadatka: da nas odveze do pumpe, a potom i do izlaza iz grada da ne bismo sami morali da se izvlačimo iz medine. Na raznim blogovima smo pročitali da se za ovu uslugu očekuje bakšiš, pa smo pitali u agenciji i rečeno nam je da bakšiš ne dolazi u obzir, da je sve uračunato u cenu.

Uz auto smo dobili i GPS koji nismo koristili i besplatnog drugug vozača (u nekim kompanijama se doplaćuje ako vas dvoje vozi auto; vozači su navedeni u ugovoru i policija proverava taj podatak ako vas zaustavi).


SNALAŽENJE


Nismo koristili GPS jer je pomalo brljao.

Koristili smo Google Maps, iako ova aplikacija u Maroku nema opciju da vam “govori” putanju. Može da se upiše putanja i onda mora da se prati – nismo pogrešili nijednom, ali je jedno od troje povremeno bacalo pogled na mapu kada je bilo dvoumljenja.

Put je, u suštini, pristojno obeležen i verovatno bismo se snašli čak i da smo samo pratili znakove.

Značajnu ulogu je odigrala i lokalna SIM kartica sa 15GB interneta koju smo kupili za 150 MAD (1500RSD, Orange Telecom). Ne kupujte kartice na ulici, nego samo u pravim radnjama.


BENZIN


Pumpe se najčešće nalaze na ulazima/izlazima iz gradova. Postoje i seoske i “međugradske”, ali su gradske malo bolje sređene. Pod malo bolje sređene, mislim – imaju asfalt i pristojan toalet. Na lošu verziju pumpe smo naleteli na izlazu iz Merzouge – ušli smo u blato, sipali benzin, otišli do WC-a i to je jedna uspomena koju žarko želim da potisnem.

Sandero nam je predat sa nešto manje od trećine rezervoara. Napunili smo ga do kraja u Marakešu i vozili do Merzouge. U povratku smo sipali gorivo na tom malom užasu na obodu sela i to je bilo to.

Pristojne pumpe imate između Atlas studija i Ouarzazatea – svratili smo na jednu jer smo umirali od gladi. Hrana je bila bolja nego što smo očekivali i nije imala zakasnele neželjene efekte.

Benzin je koštao nešto manje od 1e po litru.

Pištolj za sipanje benzina je uvek zelen, a pištolj za dizel je crven – nije informacija od životnog značaja, ali može da posluži.

Nismo primetili velike razlike u ceni goriva od pumpe do pumpe.


PRAVILA I POLICIJA


Prvo, ne zaboravite da se vežete na zadnjem sedištu.

Drugo, izbegavajte noćnu vožnju van naseljenih mesta. Ovo nije baš pravilo, ali je stvar bezbednosti: puno se vozi bez svetala, a gomila ljudi vozi samo sa pozicionim svetlima. Magareće zaprege nemaju nikakva obeležja. Putevi nisu osvetljeni.

Treće, poštujte ograničenja brzine. Naš utisak je da se u Maroku generalno vozi sporije nego ovde, ali uvek postoje izuzeci. Izuzeci su lokalci koji znaju put, a verovatno i policiju. Vi niste ni izuzetak, ni lokalac, a verovatno i ne znate put, a kamoli policiju.


visoki atlas morocco maroko planina


Policiju smo najčešće viđali na ulazima u gradove. Zaustavili su nas 3 puta.

Prvi put su nas samo pogledali i mahnuli nam da produžimo.

Drugi put su proverili da li smo vezani na zadnjem sedištu.

Treći put su nam pregledali dokumenta – sve što smo dobili u rent-a-car kompaniji i vozačke dozvole. Pitali su nas gde idemo i poželeli nam srećan put.

Generalno, za razliku od drugih zemalja u kojim smo vozili i bili laka meta za traženje mita (čitaj: Indija), u Maroku se ni u jednom kontaktu sa policijom nismo osetili “ugroženo”. Naprotiv, izgledalo je kao da su baš voljni da pomognu. Naravno, pod uslovom da je sve kako treba.

Kazne u Maroku nisu male i postoji jedna otežavajuća okolnost: sve kazne moraju biti plaćene pre nego što odete iz zemlje. Dakle, nema one fore da se plati tokom naredna 3 meseca ili pri narednom ulasku u zemlju. Sve mora da se reši odmah.


STANJE NA PUTEVIMA


Putevi u Maroku nisu loši. Nisu odlični, ali nisu ni loši.

Prva etapa – deonica preko Atlasa se popravlja i proširuje, tako da ima radova koji će vam testirati živce i oduzeće vam dosta vremena. Olakšavajuća okolnost je to što nema gužve, pa nećete morati puno da se mimoilazite i da čekate u kolonama.

Put preko Atlasa je isti kao put preko većine planina – krivudav, naporan za vožnju, ali prelep. Prizori su neverovatni i (ah kakav kliše) zaista će vam oduzeti dah. Na puno mesta imaju proširenja koja su ujedno i vidikovci – fora je samo da ih primetite na vreme.


planina atlas maroko morocco


Završena deonica puta na planini je odlična – asfalt je nov i povremeno se pojavljuju čak tri trake pristojne širine. Ako ceo put bude takav kad bude gotov – ovo će biti jedna od najlepših raod trip destinacija na svetu, garantujem!

Budite pažljivi kada budete prolazili kroz sela – povremeno na put izlete ovce. Imali smo jednu situaciju koja je mogla loše da se završi – i po nas i po ovce.


planina atlas maroko


Kada siđete sa planine, put postaje ravan i predeli će vam povremeno izgledati kao da ste na roadtripu po Americi.


morocco maroko road trip atlas


Dades Gorges je takođe izazov – ponovo imamo krivine i lošiji put.

Sve ostalo je stvarno lagano.

Primetili smo da su putevi generalno uži nego ovde.

Linije na putu nisu fiksna stvar: krivine se seku i jako brzo ćete i sami početi to da radite.

Možda i najvažnija stvar je to što van gradova nema gužve. Neretko nam se dešavalo da smo sami na putu. Izuzetak je, naravno, Marakeš – za vožnju u ovom gradu treba da se upisuje beneficirani vozački staž. Ipak, nemojte da se uplašite: nijedan drugi grad na našoj ruti nije bio toliko haotičan.


VREMENSKE PRILIKE


Kolovoz je uglavnom bio suv, osim na mestima na kojim su radovi na putu – tu su se pojavljivale bare i blato.


merzouga maroko put pustinja morocco


Samo Dades Gorges nas je iznenadio vremenskim prilikama – sa prijatnih 20ak stepeni u Marakešu, stigli smo na večernja i jutarnja 4 stepena praćena kišom i susnežicom. Ako budete vozili u takvim uslovima – vozite sporije i pazite na delove puta na kojim se skuplja voda. Bare budu ogromne, a pešaci su često odmah pored njih.


maroko put pustinja atlas planina


Na planini se povremeno događaju odroni, naročito ako pada jaka kiša.


VRAĆANJE AUTA


Kako smo putovanje završili bez ikakvih incidenata, tako smo se i okuražili. Velika greška! Dogovorili smo se sa menadžerom da auto dovezemo do njegove kancelarije.

Ne bi to bilo toliko zlo da se nismo okuražili previše. Rešili smo da je skroz ok da kolima prvo odvezemo stvari do riada u kom ćemo biti smešteni. U medini. Jebote.

‘Ajde što smo promašili skretanje više puta; ‘ajde što smo menjali boje od straha svaki put kada ispred auta izleti motor/bicikl/magareća zaprega/pešak/drugi auto; ‘ajde što nismo mogli da se uparkiramo na XS pakring mesto, ALI kada smo uleteli u jednosmernu u pogrešnom smeru u sred medine…e to je događaj za beneficirani vozački staž!

Naravno, odustali smo od vožnje do smeštaja i nekako se dočepali ofisa Majdoline Travel-a.

Tip koji nas je dočekao je proverio dokumentaciju, pogledao da li smo nešto zaboravili u kolima i to je bilo to. Nije bilo traženja nepostojećih ograbotina, niti imaginarne takse za pranje auta. Ništa. Razišli smo se u miru i nastavili svoje putovanje kroz Marakeš naizgled jednostavnijom metodom – pešice.


morocco maroko ait ben haddou planine atlas pustinja


Posle sve panike, razmišljanja da li ćemo mi ovo moći; posle hiljadu postavljenih pitanja i hiljadu tuđih iskustava, mogu da kažem samo jedno: ROAD TRIP U MAROKU JE BIO NAJBOLJA ODLUKA koju smo doneli na ovom putovanju. Sloboda, lični tempo, mogućnost da stanemo pred svakog kamena koji nam se dopao – neprocenjivo!

Da napomenem – nijedan od naša dva vozača nije profesionalni vozač ili tako nešto – samo obični ljudi koji voze obična kola.


BONUS


Ako pravite pauzu u Ouarzazateu, idite u Chez Nabil i naručite tažin sa piletinom, limunom i maslinama. Tu možete i da popijete pivo, aha!

U gradu imate i prodavnicu suvenira, na glavnoj ulici. Zove se Rabab i sve je mnogo jeftinije nego na svim drugim mestima koja smo posetili, uključujući i druge radnje u istoj ulici. Cene su fiksne, ali će vam vlasnik smanjiti račun na kraju ako kupite više stvari. Veliki kožni ranac sam platila 190 MAD (1900RSD); veliki oslikani tanjir 45MAD (450RSD). Velike keramičke pepeljare su bile 15 MAD; male činije od 7 MAD pa naviše. Na kraju sam činiju i još neke sitnice dobila na poklon 🙂

Spavali smo u selu pored Ouazarzatea, u smeštaju koji se zove Dar Bladi. Smeštaj je odličan, a iskustvo spavanja u pravom marokanskom selu još bolje.

Ait Benhaddou nije mesto na kom želite da kupujete bilo šta ako pazite na budžet.

Studio Atlas je zanimljiv, iako prilično zapušten i verujem da bi bio naročito zanimljiv putnicima sa decom.


atlas studio maroko ouazarzate


Osim jahanja kamila, organizujte i vožnju džipovima po pustinji. Pošto imam pomenutu morsku bolest, kamila mi je prilično zagorčala život (izvini, kamilo), ali je divljanje džipovima po dinama bilo neprocenjivo – od naleta adrenalina moje telo nije uspelo da shvati da treba da mu bude muka!


O detaljima iz gradova u koje smo svraćali će biti reči drugom prilikom, a za kraj – tu je video koji će (nadam se) uspeti da vas ubedi da vožnja po Maroku nije nimalo strašna.


Korisni linkovi:

Majdoline Travel: www.carrental-morocco.com/about-car-rental-in-marrakech

Abid Cars: www.abidcars.com/rent-a-car-in-morocco


Facebook: www.facebook.com/boneappletears

Instagram: www.instagram.com/boneappletea.rs

Srećan put! 🙂

1 Comment

  1. Sahara, Maroko: Tražili smo Malog princa - Boneapplétea.rs

    22/09/2019 at 8:02 pm

    […] Detaljan vodič za roadtrip po Maroku čitajte – OVDE. […]

Leave a Reply

%d bloggers like this: